Home> Onderwijs> Thema's> Voorspoed en zegen

Voorspoed & zegen

Wat zegt de Bijbel echt over voorspoed, rijkdom, rijkdom en zegen? Veel christenen hebben een slecht beeld van termen zoals 'voorspoed' en 'zegen' omdat ze vaak alleen waarschuwingen gehoord hebben over de potentiële slechte invloed daarvan. Het tegenovergestelde is echter waar! God wil je zegenen met gunst, creativiteit en strategieën om vermogen te verwerven, zodat je hiermee Gods Koninkrijk tot zegen kan zijn (Deut. 8:18).

Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn. - Genesis 12:2

Gezegend om tot zegen te zijn

God wil dat het ons goed gaat. Hij wil ons zegenen en ons in voorspoed laten leven. Dat is onderdeel van Gods verbond met ons, zoals we lezen in Deuteronomium 8. Het doel van de zegen is om tot zegen te zijn, zoals we zien in het leven van Abraham. God sloot een verbond met Abraham en beloofde hem te zegenen, opdat hij tot een zegen zou zijn. Vervolgens werd Abraham zeer rijk "aan vee, aan zilver en aan goud" (Genesis 13:2) en was hij altijd op zoek naar gelegenheden om anderen tot zegen te zijn.

Door geloof, kunnen wij deelnemen aan dezelfde zegen die op Abraham rustte. "Nu zijn wij, die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham!" (Galaten 3:9)

Deut 8:18

Maar u moet de HEERE, uw God, in gedachten houden, dat Hij het is Die u kracht geeft om vermogen te verwerven, opdat Hij Zijn verbond zou bevestigen, dat Hij onder ede met uw vaderen gesloten heeft, zoals het op deze dag nog is.

2 Kor. 9:6

Zodat u, wanneer u in alles altijd al het nodige bezit, overvloedig kunt zijn in elk goed werk.

Deut 30:8

Onderhoud dus de bepalingen van dit verbond en volbreng ze; dan zult u voorspoed hebben bij alles wat u onderneemt.

Psalm 1:3

Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.

Psalm 85:13

De HEERE zal ons voorspoedig maken, ons land zal rijke oogst voortbrengen.

God is een goede Vader

'Voorspoed' en 'zegen' zijn de woorden die God zelf gebruikt in Zijn Woord als beloften aan Zijn kinderen. Wist je dat de Bijbel veel vaker spreekt over voorspoed dan over voorziening? Voorziening is voor jezelf – er wordt voorzien in jouw eigen behoeften – maar voorspoed is voor de ander. Wanneer jij voorspoedig bent en overvloed hebt, kun je uitdelen en tot zegen zijn. Dat is Gods opdracht aan al zijn kinderen.

God wil Zijn kinderen voorspoed geven, omdat dit een getuigenis is voor Gods Koninkrijk. Het is een goede getuigenis over Wie God is, als zijn kinderen in voorspoed leven en tot zegen zijn voor de wereld om hen heen. Daarom is een leven in voorspoed juist een getuigenis voor het Evangelie en niet tegen het Evangelie. Als kinderen honger hebben en versleten kleren dragen, wie denk je dat daarop wordt aangekeken? De ouders, natuurlijk. Het laat je als ouder slecht uitzien. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de ouders om goed voor de kinderen te zorgen. Dit werkt precies hetzelfde met onze Hemelse Vader. Gods plan is dat alle volken zullen dat de Naam van de Heer over ons is uitgeroepen (Deut.28.10).

GRATIS BOEK 'GOD VAN VOORSPOED'

Wil jij nog meer onderwijs over voorziening en voorspoed? Bestel dan ons gratis boek ‘God van Voorspoed’! Hierin ontdek je aan de hand van 500 Bijbelteksten wat de Bijbel zegt over voorspoed, rijkdom, zegen en vermogen.

De God van voorspoed, zegen en rijkdom

Van Genesis tot Openbaring lezen we dat God door heel Zijn Woord voorziening en voorspoed belooft aan Zijn kinderen en dat dit Gods wil is. In Genesis wordt een heel belangrijk fundament gebouwd over Gods zegen voor Zijn kinderen. Al direct in Genesis zien we dat het Gods wil is dat de mens leeft in voorspoed. Speciaal voor de mens maakte God een aarde en alles wat God daarop maakte was zeer goed: ‘En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie het was zeer goed’ (Gen.1:31). Op deze zeer goede aarde plaatste God de mens, welke Hij gemaakt had naar Zijn beeld en gelijkenis. De mens is gemaakt om op God te lijken. De mens is niet gemaakt om krachteloos en arm te zijn, maar om voorspoedig en krachtig te zijn, net zoals God dat is (Gen.1:26).

Het eerste wat God deed met de mens, was de mens zegenen. In Genesis 3 lezen we over de zondeval. Het gevolg van de zondeval is dat het verbond en de eenheid tussen God en Adam en Eva werd verbroken, ze uit de Hof van Eden werden gezet en de vloek over hen en de aarde kwam. Het gevolg van de vloek was armoede, tekort en zwoegen. Dit was echter niet Gods plan en Gods wil voor de mens. Daarom ging God opnieuw een verbond aan met de mens omdat Hij hen opnieuw onder Zijn zegen wilde hebben.

Een nieuw verbond

Dit nieuwe verbond begon bij Noach. Noach gehoorzaamde God, bouwde een ark en na de zondvloed ging God een verbond met Noach aan waaronder God Noach weer zegende. "Toen zegende God Noach en zijn zonen en Hij zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk en vervul de aarde! […] 7 Wat u betreft, wees vruchtbaar en word talrijk; breid u overvloedig uit op de aarde, en word talrijk daarop. 8 En God zei tegen Noach en zijn zonen met hem: 9 En Ik, zie, Ik maak Mijn verbond met u, met uw nageslacht na u […]" (Genesis 9:1).

Dezelfde zegen die God op Adam en Eva plaatste voor de zondeval, plaatste God nu op Noach na de zondeval. Na Genesis 9 lezen we dat de mens opnieuw in verval raakte; Noach werd dronken en hierna werd de toren van Babel gebouwd, met als doel van de mens om zich boven God te verheffen. In Genesis 11 verspreidde God de volken over de aarde en in Genesis 12 ging God opnieuw een verbond aan met iemand waar Hij Zijn zegen op plaatste, dit keer betrof het Abraham.

Abraham ontving de zegen die Adam en Eva verloren waren. Hij werd hersteld in zijn verbond met God en ging weer wandelen onder de zegen en voorspoed van God. We zien vervolgens in het leven van Abraham dat deze zegen van God een realiteit werd in het dagelijks leven van Abraham. We lezen al snel dat Abraham een zeer rijk en vermogend man werd. Deze zegen uit Genesis 12 is ook een sleutelmoment om te begrijpen wanneer we over de zegen en voorspoed spreken. Deze zegen, die God aan Abraham gaf, is namelijk exact dezelfde zegen als alle kinderen van God nu ontvangen hebben (zie Galaten 3).

Genesis 12:1

De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal. 2 Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn. 3 Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

Vragen voor hen die niet in voorspoed geloven

Ontdek dat het Gods wil is dat wij voorspoedig zijn! In deze uitzending van Voice of Faith beantwoord Tom vragen over wat de Bijbel echt zegt over voorspoed, rijkdom, geld en zegen!

10 leugens over welvaartsevangelie ontmaskerd

Tom de Wal spreekt in deze uitzending van Voice Of Faith over 10 leugens die er zijn over welvaartsevangelie. Pak je Bijbel, pen en papier er maar bij!

Voorspoed behoort jou toe! Blessed Conference 2023

Blik terug op de Blessed Conference van vorige jaren op ons YouTubekanaal! Leer waarom het belangrijk is om als kind van God in voorspoed te geloven. Voorspoed is namelijk jouw erfdeel!